Więcej wyników...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Pozowanie do zdjęć

Część 1 - pozowanie z Niną

Hej,

Jesteśmy Magda i Grzegorz – fotografowie oraz pasjonaci fotografii portretowej i modowej.
Od dawna zastanawialiśmy się, jak napisać poradnik o pozowaniu do zdjęć. Zazwyczaj w takich poradnikach widzi się profesjonalne modelki, które prezentują idealne pozy. My jednak postanowiliśmy podejść do tematu nieco inaczej.

Zaprosiliśmy do naszego studia Ninę, początkującą, ale bardzo zdolną modelkę. Razem z nią przeszliśmy przez cały proces tworzenia zdjęć. Udzielając jej wskazówek i pokazując różne techniki pozowania, prosiliśmy Ninę, aby wykonywała te pozy przed obiektywem. Była to dla niej fajna lekcja, a dla nas niezwykłe doświadczenie.

Ta nietypowa sesja zdjęciowa była dla nas źródłem wielu cennych spostrzeżeń i nowej wiedzy. Chcielibyśmy teraz podzielić się nią z Wami. Nasz poradnik zawiera praktyczne wskazówki, które pomogą każdej kobiecie czuć się komfortowo i pewnie podczas pozowania do zdjęć.

Gotowe na odkrywanie tajników świetnego pozowania? To zaczynamy!

Modelka: Nina Mojżeszek (Grabowska Models instagram

Po prostu stań

Jak po prostu stanąć jak modelka?

„Po prostu stań” – to słowa, które modelka usłyszy setki razy w swojej karierze. Brzmią prosto, ale wcale nie są takie łatwe do wykonania. Szczególnie dla początkujących, którzy nie mają jeszcze wprawy w pozowaniu.

Oto kilka wskazówek, jak po prostu stanąć, by nie wyglądać jak przypadkowa osoba, która wlazła na plan zdjęciowy:

  • Wyprostuj się. To najważniejsza zasada dobrego pozowania. Wysoka postawa i wyprostowane plecy sprawią, że będziesz wyglądać pewnie i elegancko.
  • Rozluźnij się. Nie sztywniej, jak sztaluga. Pozowanie powinno być naturalne i swobodne.
  • Zwróć uwagę na swoją postawę. Pamiętaj, aby trzymać ramiona rozluźnione, a brzuch lekko wciągnięty.
  • Ułóż ręce i nogi. Ręce i nogi powinny być wygodne i naturalne. Nie krzyżuj ich, ani nie trzymaj ich zbyt sztywno.
  • Skup się na oczach. Twoje oczy to okno do Twojej duszy. Skup się na nich i pozuj z pewnością siebie.

 

Oto kilka dodatkowych wskazówek, które mogą pomóc Ci w nauce pozowania:

  • Ćwicz. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym lepiej będziesz wyglądać na zdjęciach.
  • Przyglądaj się innym. Zwróć uwagę, jak pozują modelki w magazynach i na stronach internetowych.
  • Poproś o pomoc fotografa. Fotograf może udzielić Ci wskazówek i pomóc Ci znaleźć pozy, które pasują do Twojej sylwetki i osobowości.

Pamiętaj, że pozowanie to umiejętność, która wymaga czasu i praktyki. Nie bój się eksperymentować i znajdź pozy, które sprawiają Ci przyjemność i w których czujesz się dobrze.

Zobacz jak po prostu stanąć, by nie wyglądać jak przypadkowa osoba, która wlazła na plan zdjęciowy? 

Tego nie rób!

Poza „Przepraszam że jestem, co mam zrobić?”

unikanie spojrzenia i bawienie się palcami to typowe dla braku odwagi

01 kurs pozowania dla modelek tutorial

„Przepraszam, że jestem, co mam zrobić?” to typowa fraza, którą mają w głowie początkujące modelki podczas sesji zdjęciowej czy castingu. Jest to naturalna reakcja na stres i niepokój, który towarzyszy pierwszej sesji. Jednak takie zachowanie może również sprawić, że modelka będzie wyglądać na niepewną siebie i nieśmiałą.

Oto kilka wskazówek, które pomogą początkującym modelkom pozować z pewnością siebie:

  • Ćwicz przed sesją zdjęciową. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym lepiej będziesz się czuć przed obiektywem. Możesz ćwiczyć przed lustrem lub poprosić o pomoc znajomego.
  • Skup się na sobie. Nie przejmuj się tym, co myśli fotograf czy ekipa filmowa. Skup się na swojej pozie i na tym, aby wyglądać naturalnie i swobodnie.
  • Szukaj inspiracji. Przyglądaj się zdjęciom innych modelek i szukaj póz, które Ci się podobają.

Unikanie kontaktu wzrokowego i bawienie się palcami to typowe oznaki niepewności. Jeśli chcesz uniknąć takiego wizerunku, postaraj się utrzymywać kontakt wzrokowy z fotografem i nie krępuj się swoich rąk.

Oto kilka konkretnych wskazówek, jak pozować z pewnością siebie:

  • Wyprostuj się i unieś głowę. Wysoka postawa sprawi, że będziesz wyglądać pewniej i elegancko.
  • Rozluźnij się. Nie sztywniej jak sztaluga. Pozowanie powinno być naturalne i swobodne.
  • Skup się na swoich atutach. Wyeksponuj swoje najlepsze cechy, takie jak piękne oczy, długie nogi czy ładne włosy.

Poza „Czego chcesz?”

Nie pokazuj swoją postawą, jakbyś była ważniejsza od reszty ekipy..

02 kurs pozowania dla modelek tutorial

Ta poza to klasyczny przykład tego, jak nie powinno się pozować jako modelka. Jest to poza zamknięta, czyli modelka ma założone ręce, a jej wyraz twarzy jest wyniosły. Taka poza sprawia, że modelka wygląda na nieprzyjazną i wywyższającą się.

Oczywiście, nie zawsze zakładanie rąk jest złe. Może być to element pewnej pozy, np. gdy modelka siedzi lub leży. Jednak w przypadku pozy stojącej, najlepiej jest unikać zakładania rąk.

Dlaczego ta poza jest zła?

  • Sprawia, że modelka wygląda na nieprzyjazną i wywyższającą się.
  • Może zniechęcić fotografa do współpracy.
  • Może sprawić, że zdjęcie będzie wyglądać nienaturalnie.

 

Co zrobić, żeby uniknąć tej pozy?

  • Staraj się trzymać ręce swobodnie, np. wzdłuż ciała lub w kieszeniach.
  • Skup się na swoim wyrazie twarzy. Unikaj wyniosłego lub znudzonego wyrazu.
  • Pamiętaj, że jesteś częścią ekipy. Stwórz pozytywną atmosferę i współpracuj z innymi.

Podsumowanie

Poza „Czego chcesz?” to poza, której lepiej unikać. Jeśli chcesz wyglądać na pewną siebie i przyjazną modelkę, to postaraj się trzymać ręce swobodnie i mieć pozytywny wyraz twarzy (chyba że ekipa oczekuje czegoś innego).

Tego nie rób!

Poza „Boli mnie głowa?”

Można dotykać głowy, ale nie czoła

06 kurs pozowania dla modelek tutorial

Jest to poza, w której modelka stoi ze spuszczoną głową i dotyka czoła. Taka poza sprawia, że modelka wygląda na zmęczoną, przygnębioną lub nawet chorą.

Oczywiście, nie zawsze dotykanie głowy jest złe. Może to być element pewnej pozy, np. gdy modelka jest zamyślona lub rozmyśla. Jednak w przypadku pozy stojącej, najlepiej jest unikać dotykania czoła.

Dlaczego ta poza jest zła?

  • Sprawia, że modelka wygląda na zmęczoną, przygnębioną lub nawet chorą.
  • Może sprawić, że zdjęcie będzie wyglądać nienaturalnie.

Co zrobić, żeby uniknąć tej pozy?

  • Staraj się trzymać głowę prosto.
  • Jeśli chcesz dotknąć głowy, to dotykaj jej innej części, np. włosów lub ucha.

Podsumowanie

Poza „Boli mnie głowa?” to poza, której lepiej unikać. Jeśli chcesz wyglądać na pewną siebie i atrakcyjną modelkę, to postaraj się trzymać głowę prosto i unikaj dotykania czoła.

Poza „Sierotka Marysia”

Zbyt skromnie. Pokaż że jesteś wartościowa.

05 kurs pozowania dla modelek tutorial

Jest to poza, w której modelka stoi z opuszczonymi rękami, które zakrywają jej krocze. Taka poza sprawia, że modelka wygląda na niepewną siebie i zakompleksioną.

Dlaczego ta poza jest zła?

  • Sprawia, że modelka wygląda na niepewną siebie i zakompleksioną.
  • Może sprawić, że zdjęcie będzie wyglądać nienaturalnie.
  • Może sprawić, że modelka zostanie źle odebrana przez widzów.

 

Co zrobić, żeby uniknąć tej pozy?

  • Staraj się trzymać ręce swobodnie, np. wzdłuż ciała lub w kieszeniach.
  • Skup się na swoim wyrazie twarzy. Unikaj wyrazu zażenowania lub zakompleksienia.
  • Pamiętaj, że jesteś wartościową osobą. Pokaż to na swoim zdjęciu.

Niewłaściwych póz jest znacznie więcej, ale zajmiemy się nimi później.

Prawidłowe pozy na początek

To jeszcze nie jest pozowanie, ale wstęp do sesji lub castingu

Prosto i naturalnie

Zaczynając od tej pozy, będzie Ci łatwo przejść w inną

10 kurs pozowania dla modelek tutorial

Dynamicznie

Wyglądasz jakbyś szła na wybiegu. Zgięta ręka to jedna z opcji.

37 kurs pozowania dla modelek tutorial

Tak po prostu

O ułożeniu dłoni jeszcze sobie pomówimy. Można powiedzieć że tu jest całkiem OK.

33 kurs pozowania dla modelek tutorial

End of runway

Jakbyś była na końcu wybiegu

38 kurs pozowania dla modelek tutorial

Kolejna z prostych

Jest w miarę wygodna i można tak czekać na ustawienie świateł.

49 kurs pozowania dla modelek tutorial

Nie przewróć się

Z kolei ta poza jest zbyt dynamiczna abyś mogła w niej trwać na dłużej

53 kurs pozowania dla modelek tutorial

Różne pozy z krótkim omówieniem

W tej części zobaczysz różne pozy, zarówno te dobre jak i te niezbyt udane.

Wielu z elementów na zdjęciu nie zauważyliśmy podczas tej szybkiej sesji i jest to normalne. Gdyby to była sesja reklamowa, analizowalibyśmy ujęcia i „męczyli” modelkę aż look byłby idealny 🙂

Kolejność jest dokładnie taka w jakiej powstawały podczas sesji.

Pamiętajcie także, że modelka jest tutaj ubrana w obcisłą odzież i zupełnie inaczej wyglądało by to w przypadku np. długiej sukni.

Przeczytaj opis zanim zastosujesz

W sumie OK

Gdyby dłoń nie dotykała czoła i była przesunięta bardziej do góry, rozczesując włosy, byłoby ok

03 kurs pozowania dla modelek tutorial

Nie do fashion

Delikatna poza do sesji kobiecej, ale nie do sesji modowej

04 kurs pozowania dla modelek tutorial

Delikatnie

Kolejna poza kobieca. Nie do fashion

08 kurs pozowania dla modelek tutorial

Nieco inaczej

To już bardziej pasuje do mody

09 kurs pozowania dla modelek tutorial

Dziwna poza

Poza przerysowana, ale w dziwny sposób. Niezbyt atrakcyjna poza

14 kurs pozowania dla modelek tutorial

Chyba jeszcze gorzej

W poprzedniej wystarczyłoby ułożyć inaczej ręce i byłoby znacznie lepiej

15 kurs pozowania dla modelek tutorial

Lecimy dalej ?

Gałezie drzew na wietrze

Ale wymyśliliśmy … . W przypadku tej pozy nawet jeśli dłonie byłyby złączone, to to zdjęcie nie miałoby większego sensu.

07 kurs pozowania dla modelek tutorial

Klasycznie

Klasyczna poza widoku z tyłu, dla zdjęć odzieży oraz w polaroidach (często jako uwidocznienie wad postawy modelki).

13 kurs pozowania dla modelek tutorial

Nowocześnie

Ta poza jest znacznie lepsza od poprzedniej, ale są one stosowane zamiennie

12 kurs pozowania dla modelek tutorial

Ludzka twarz

Czasem lepiej jeśli kolekcja ma ludzką twarz. W podstawowych polaroidach odpada, ponieważ nie widać sylwetki.

11 kurs pozowania dla modelek tutorial

Stopa

Zbyt mocno odgięty do góry czubek buta oraz …

26 kurs pozowania dla modelek tutorial

No właśnie

Tutaj pomimo że but jest już OK, to ręce pozostawiają dużo do życzenia. Znaczenie lepiej by wyglądało gdyby dłonie były na biodrach

16 kurs pozowania dla modelek tutorial

Diabeł tkwi w szczegółach

Poniżej prezentujemy bardzo podobne zdjęcia, różniące się szczegółami (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)

Dłoń

Na tym zdjęciu na pierwszym miejscu jest lewa dłoń modelki (jej lewa, czyli ta po prawej 😆 ). Przyciąga ona uwagę odbiorcy, jednocześnie odwracając ją od tego co istotne. Przy większym brzuszku, będzie kierowała na niego uwagę.

Kciuk

Podobnie jak poprzednio, ale tym razem to kciuk gra pierwsze skrzypce. Prawa dłoń „amputowana”.

Prawie idealnie

 

Super

 

Łokieć

Łokieć skierowany w stronę aparatu nie będzie wyglądał atrakcyjnie, (szczególnie jeśli fotograf użyje obiektywu szerokokątnego – czego tu nie zrobiliśmy)

21 kurs pozowania dla modelek tutorial

Trochę lepiej

W przypadku zdjęcia robionego na długiej ogniskowej, oraz ułożenie łokcia dokładnie w stronę obiektywu. Efekt jest nieco lepszy.

31 kurs pozowania dla modelek tutorial

Na poniższych zdjęciach pokazuję bardzo ważną rzecz jaką jest tworzenie odstępów pomiędzy tułowiem a rękami. Dzięki temu nie zlewają się one w całość. Odstępy wystarczy aby były minimalne (czyli aby było widać kawałek tła pomiędzy ręką a reszta ciała) 

W ruchu

Plusy:

  • Bark obniżony, aby nie zasłaniał szyi
  • Geometria – wyraźnie widać linie : 'lewa ręka – lewa noga’ oraz 'prawa noga – tułów’
  • łopatki naturalnie ściągnięte do tyłu

Bardzo fajnie, aczkolwiek … 

  • w drugiej ręce nie widać ani kawałka dłoni (co nie jest akurat baardzo ważne)
  • ta druga ręka wygląda trochę jakby była doklejona w photoshopie – niezbyt to naturalne (może gdyby dotykała włosów z przodu …)
22 kurs pozowania dla modelek tutorial

Minimalny odstęp

Taka przerwa pomiędzy ręką a plecami wystarcza. Ułożenie ciała tworzy nam spójną linię:  udo – przedramię.

Przy okazji zwracam uwagę na bark, który jest właściwie obniżony, aby nie skracał szyi

23 kurs pozowania dla modelek tutorial

Naturalnie bokiem

Zwróć uwagę na nogi – widać je obie, a dodatkowo jest pomiędzy nimi szczelina – dzięki temu widać figurę oraz to że modelka ma obie nogi.

Szczelina jest także pomiędzy ciałem a łokciem – to też uwydatnia figurę.

27 kurs pozowania dla modelek tutorial

Jak w polaroidach

Poza p.t. sylwetka z boku, stosowana jeszcze w polaroidach. Jest sztywna, zasłania linię pleców oraz ukrywa drugą nogę. Poza tym nie ma kontaktu wzrokowego z odbiorcą.

28 kurs pozowania dla modelek tutorial

Zwróć uwagę na szyję

Na tym zdjęciu nie jest ważna dłoń (ponieważ służyła tylko jako pomoc). Ważny jest bark (góra ramienia), który jest uniesiony i zasłania szyję, przez co staje się ona bardzo krótka.

29 kurs pozowania dla modelek tutorial

Zwróć uwagę na szyję

Na tym zdjęciu, jak poprzednio nie jest ważna dłoń (ponieważ służyła tylko jako pomoc). 

Tutaj bark jest w pozycji naturalnej i szyja ma naturalną długość. Osoby które potrafią obniżyć ramię jeszcze niżej, nie skrzywiając przy tym ciała, będą mogły bardziej wydłużyć optycznie szyję. Zobaczysz to na zdjęciach gdzieś niżej.

30 kurs pozowania dla modelek tutorial

Osiem kolejnych póz, gdzie modelka trzyma ręce na talii jest jak najbardziej OK, poza małymi niedociągnięciami.

Musisz wiedzieć że kierunek w którym ustawione są Twoje palce (a szczególnie ten wskazujący – czyli obok kciuka) , kieruje wzrokiem odbiorcy. To tak jakbyś wskazywała palcem. Jeśli w danej stylizacji miejsce które „pokazujesz” pełni jakąś konkretną rolę, to wszystko jest OK. Ważne jest także aby dłońmi nie zasłaniać istotnych elementów ubioru.

Spodnie lub klamra

Dłonie kierują wzrok na spodnie lub klamrę paska

Neutralnie

Najlepsze ułożenie dłoni do większości zastosowań

Na luzie

Kieruje wzrok bardziej na top

Ręka w dół

Lepiej by wyglądała ta poza, gdyby dłoń skierowana w dół była nieco niżej, czyli na biodrach lub udzie

Wciskanie 

Poza podobna do poprzedniej, ale widać tu jakby modelka chciała wcisnąć dłoń w talię. Dłoń powinna ledwo dotykać ciała, aby poza była kobieca. Poza tym na bardziej luźnych ubraniach powstaną brzydkie fałdy.

Super

Nic dodać, nic ująć.

Pasek

Jeśli Twoja kreacja ma pasek, który jest istotnym elementem stylizacji, takie ułożenie dłoni pozwoli na to aby go nie zakryć i w pewien sposób skierować na niego wzrok odbiorcy.

Na poniższych zdjęciach modelka układa dłonie, których nie widzi i robi to na wyczucie. Musisz się sama nauczyć, gdzie będą wyglądały najlepiej. Tym razem nie otrzymasz wskazówek.

No comment

Trochę wygłupów na planie nie zaszkodzi 🙂

SUPER

Tutaj z kolei wszystkie pozy są super, pomimo że nie jest to klasyczna postawa.

pozowanie do zdjec poradnik

Spróbuj tego sama – oczywiście na szpilkach. Takie zdjęcia to ekspresówka, zanim stracisz równowagę.

Czapla

Poza ciekawa, ale nie do komercji. Do magazynu (editorial) OK.

Słabo

Noga za nisko, ramię za wysoko

Lepiej

Noga OK, ramię znacznie za wysoko

Dynamicznie – czyli nie dla sukni balowych

Do poprawki

Głowa za bardzo do przodu i lewa ręka zbyt blisko ciała (nienaturalnie)

Super

Na luzie i naturalnie

Łamaniec

Całkiem ciekawe przerysowanie, ale nie w leginsach

Całkiem nieźle

Super

Pozowanie na kostce

Prawie że

Wspaniale

Idealnie

Super

Trochę za sztywno

Super

Też super

Brak ręki

Za sztywno

Super

Też super

Troszkę gorzej

Za głęboko

Do połowy kostki byłoby OK

WC

Idealnie

Super

Dziwnie

WC z przodu

Na sankach

W miarę poprawnie

W kolejnej części kursu wyjaśnię

Telemark

 

Średnio

Super

To już wszystko w tej części kursu pozowania

Dziękuję Ci za zainteresowanie i zapraszam do obserwowania naszej grupy na facebooku aby dowiedzieć się o nowych kursach: https://www.facebook.com/groups/4models

Życzę Ci powodzenia w karierze modelki!

Grzegorz

O autorze

Grzegorz Pońc to utalentowany fotograf specjalizujący się w fotografii mody i aspektach technicznych sesji zdjęciowych. Jego precyzja i kreatywność sprawiają, że każde zdjęcie staje się nie tylko obrazem, lecz także fascynującą historią.

Grzegorz to samouk, nieustannie poszerzający swoją wiedzę poprzez lekturę, uczestnictwo w kursach oraz eksperymenty praktyczne. Jego doświadczenie i głęboka wiedza techniczna stanowią solidne fundamenty, gwarantujące doskonałe oświetlenie oraz najwyższą jakość fotografii.

W życiu prywatnym, Grzegorz to niezwykle dokładny umysł ścisły, zdolny do analizy i rozwiązywania problemów technicznych. Jego pozytywne podejście do życia sprawia, że każda sesja zdjęciowa jest nie tylko profesjonalna, lecz również przyjemna dla wszystkich zaangażowanych.

Grzegorz to nie tylko fotograf, ale również nieustannie rozwijający się artysta, który tworzy niezapomniane obrazy, pozostawiając trwałe wrażenie.

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>